خانه > مقالات > طالع بینی چیست

طالع بینی چیست

طالع بینی یا Divination همان پیشبینی یا بهتر بگوییم پیشگویی آینده از روی حرکات ستاره ها و وضعیت ماه و خورشید است. طالع بینی یا اختر گویی که هزاران سال قدمت دارد علم ستاره خوانی و مطالعه کائنات است که البته از لحاظ علمی مورد تایید نیست و از نظر خیلی از مردم نیز خرافات […]

طالع بینی چیست | معنی، تاریخچه و انواع طالع بینی و فال

طالع بینی یا Divination همان پیشبینی یا بهتر بگوییم پیشگویی آینده از روی حرکات ستاره ها و وضعیت ماه و خورشید است. طالع بینی یا اختر گویی که هزاران سال قدمت دارد علم ستاره خوانی و مطالعه کائنات است که البته از لحاظ علمی مورد تایید نیست و از نظر خیلی از مردم نیز خرافات است.

طالع بینی ارتباط نزدیکی با ستاره بینی یا همان تطبیق وضعیت آسمان ها و اجرام آن با تولد فرد دارد. البته طالع بینی فقط به ستاره ها وابسته نیست و انواع طالع بنین مانند طالع بینی اسم، طالع بینی اعداد، طالع بینی حروف ابجد و … نیز وجود دارد. برخی ها طالع را به ارواح و اجنه مربوط می دانند.

در طالع بینی نزدیکی و دوری ستارگان و سیارات و صورت های فلکی و وضعیت آنها نسبت به یکدیگر با اتفاقاتی که در زندگی فرد می افتد مربوط می شوند. از سوی دیگر، در طالع بینی به لحظه تولد توجه بسیار زیادی شده است. به طوریکه، با دانستن لحظه –و محل تولد فرد، چراکه در سیستم‌های مورد استفاده توسط طالع بین‌های حرفه‌ای برای استفاده از تقویم‌ها و صورت فلکی، این مساله نیز اهمیت دارد- تولد فرد، امکان پیش‌بینی رفتار فرد در آینده، حوادث پر اهمیت زندگی و… وجود دارد.

اگر اهل مطالع موضوعات مختلف علمی و سرگرمی هستید به لینک مجله اینترنتی مستر بوکر مراجعه کنید.

امروزه طالع بینی هنوز در بین برخی مردم رواج دارد و خیلی از افراد آینده خود و حتی برنامه های واقعی زندگی خود را بر اساس طالع و فال تنظیم می کنند. در ادامه به شکل دقیق تری به این موضوع می پردازیم.

طالع بینی چیست؟

طالع بینی، نوعی پیشگویی  است که شامل پیش بینی وقایع زمینی و انسانی از طریق مشاهده و تفسیر ستارگان ثابت، خورشید، ماه و سیارات است. افراد بسیاری معتقدند که درک تأثیر سیارات و ستارگان بر امور زمینی به آنها امکان می دهد که هم سرنوشت افراد، گروه ها و ملت ها را پیش بینی کنند و هم بر آنها تأثیر بگذارند.

طالع بینی روشی برای پیش‌بینی رویدادهای دنیوی است که بر این فرض استوار است که اجرام آسمانی، به ویژه سیارات و ستارگان در ترکیب‌ها یا پیکربندی‌های دلخواهشان در نظر گرفته می‌شوند – به نحوی تغییرات در جهان زیر ماه را تعیین یا نشان می‌دهند. اگرچه طالع بینی اغلب در طول تاریخ خود به عنوان یک علم در نظر گرفته می شود، اما امروزه به طور گسترده ای به طور گسترده در تضاد با یافته ها و نظریه های علم مدرن غربی در نظر گرفته می شود.

اگر به آشنایی با طالع بینی با اسم مادر و با استفاده از حروف ابجد علاقه مندید، به لینک طالع بینی از روی اسم مادر مراجعه کنید.

تاریخچه-طالع-بینی
تاریخچه-طالع-بینی

تاریخچه طالع بینی

به نظر عده ای از مردم، طالع بینی شکل اسرار آمیزی از پیشگویی است و ثبت آن به صورت زمانی تقریبا” غیرممکن است. مدت ها قبل از زمانی که در تاریخ ثبت شده، انسان ها برای یافتن پاسخ های خود به کهکشان ها، آسمان ها، ستاره ها و سیاره ها نگاه می کردند. تقریبا” در طول این مدت مردم باستان سعی کردند بین قرار گرفتن ستاره ها و سیاره ها و زمان تولد یک بچه ارتباط برقرار کنند و آن به عنوان طالع تولد مشهور شد.

برای آشنایی با طالع بینی برای آینده به لینک طالع بینی آینده مراجعه کنید.

به نظر می رسد آسیایی ها اولین افرادی بودند که ستاره شناسی را به عنوان نوعی علم، به جهان معرفی کردند. آنان در دقایق اولیه تولد کودک خود برای دیدن طالع فرزندشان نزد طالع بین و ستاره شناس می رفتند، تا ببینند چگونه باید او را راهنمایی کنند و حتی این که او از چه چیزهایی در زندگی باید بپرهیزد.

با گسترش مسیحیت، طالع بینی مجبور شد به فعالیت های زیرزمینی بپردازد؛ تنها به اتاق های فال قهوه (و یا اتاق های مخفی) در دنیای غرب محدود شد (در چین و ژاپن این گونه نیست امروزه طالع بینی در آنجا گسترش یافته و به نظر می آمد با هیچ یک از ادیان آن جا تناقضی ندارد).

آنچه ما امروز به عنوان طالع بینی ( اخترگویی ) یا علم ستاره خوانی می شناسیم و برحسب آن عمل می کنیم ریشه تاریخی اش به راهبان بابلی در دوران باستان باز می گردد.مصریان از خیلی خیلی قدیم رابطه قابل اعتمادی میان پدیده های آسمانی و فرایندهای زمینی یافته بودند: هنگامی که در تابستان ستاره نورانی سیروس ( شعرای یمانی ) برای نخستین بار در آسمان غروب ظاهر می شد، خیلی زود پس از آن رود نیل از بستر خود طغیان می کرد.

هزاران سال پیش آسمان شب برای مردم نسبت به امروز اهمیت بسیار بیشتری داشت. آن ها نقوش درهم و برهم ستارگان را به عنوان تصویری از جهان زمینی می پنداشتند و نام اشیا، قهرمانان افسانه ای و بیش از هر چیز جانوران مورد علاقه و احترام خود را به این نقوش آسمانی می دادند.

برای آشنایی با طالع بینی چینی سال تولد به لینک طالع بینی چینی مراجعه کنید.

آموزش طالع بینی

طالع بینی کتاب ها و منابع مختلف برای یادگیری دارد. برای این کار باید ابتدا تعیین کنید که گرایش و یا علاقه به یادگیری کدام نوع از طالع بینی دارد. آموزش طالع بینی در انواع مختلف در منابع مختلف شبکه های اجتماعی و سایت ها موجود است. مورد دیگری که باید ابتدا تعیین کنید این است که یادگیری طالع بینی را برای علاقه خود نیاز دارید یا کسب درآمد.

شما می‌توانید تصمیم بگیرید که در زندگی آگاهانه یا ناآگاهانه، هوشیار یا ناهوشیار به پیش بروید. حق انتخاب با شماست! اما طالع بینی و عددشناسی قسمتی از بیداری معنوی‌ست که به شما کمک می‌کند با خود برترتان ارتباط برقرار کنید. طالع بینی را مطالعه‌ی رابطه‌ی اسرارآمیز میان ستاره ها و اعداد و الگوهای مختلف می‌نامند.

این علم ترکیبی پیچیده از اسطوره‌شناسی و فلسفه است و کلید رمزگشایی جهان و یافتن هدف روح شماست. وضعیت ستارگان و اعداد تکرارشونده‌ای که در زندگی روزمره‌ی خود مشاهده می‌کنیم حاوی پیام‌هایی از سمت کائنات هستند.

برای مطالعه مقالات دیگر در حوزه طالع بینی به لینک فال و طالع بینی مراجعه کنید.

معنی طالع بینی چیست

معنی طالع بینی پیشگویی آینده از روی وضعیت آسمان ها و ستارگان است. طالع بینی تکنیک هایی را برای دریافت و تعبیر مفاهیم و دانشی ارائه می دهد که ذهن انسان می تواند آن ها را درک کند. این یک پلی است که به روش های مختلف بخش های زیادی را با کل عالم مرتبط می کند. برخی بر این باورند که سیارات باعث بروز حوادث، شرایط و احساسات می شوند.

دیدگاه دیگر این است که سیارات یک آینه و بازتابی را فراهم می کنند. انعکاس کردن همان انرژی زرین است. نظام گیتی ابدیت با کنجکاوی و حیرت ما آکنده شده است. به دنبال یافتن اینکه طالع بینی چیست ما همچنان در آسمان شب، به دنبال پاسخ، هدایت و حکمت بی انتهای آن می پردازیم.

برای آشنایی با فال شخصیت شناسی ماه ها به لینک طالع بینی ماه تولد مراجعه کنید.

طالع بینی روزانه

طالع بینی روزانه در واقع پیش بینی وضعیت روزنانه زندگی افرادی است که در یک روز از سال طالع خود را بررسی می کنند. این طالع ها به ماه تولد وابسته است. مثلا اگر شما امروز فال خود را ببینید و متولد ماه آذر باشید روز متفاوتی از کسی که امروز طالع خود را بررسی می کند و متولد ماه فروردین است خواهید داشت. البته نمی توان گفت این پیش بینی ها درست هستند و مبنای صحیحی دارند اما خیلی افراد به آن معتقد هستند.

برای آگاهی از نحوه انجام طالع بینی نام شوهر به مقاله طالع بینی اسم همسر آینده مراجعه کنید.

طالع بینی آنلاین

طالع بینی آنلاین در روزهای متفاوتی از سال انجام می شود. در طالع بینی آنلاین شما بدون نیاز به یک طالع بین به شکل حضوری طالع روز خود یا آینده و ازدواج خود را مشاهده می کنید. در طالع بینین آنلاین شما باید مشخصات خود را وارد کنید و طالع خود را دریافت کنید. طالع بینی آنلاین از زمانی که فضای آنلاین برای همه در دسترس شد رایج شده و قبل از آن برای طالع بینی انلاین باید به یک شخص طالع بین و به صورت حضوری مراجعه می کردید تا طالع شما را ببیند.

طالع بینی به انگلیسی

طالع بینی به انگلیسی Divination پیشگویی آینده، از طریق مشاهده حرکات خورشید، ماه، سیارات و ستارگان است. علم اخترگویی یا طالع بینی – یعنی تعبیر و تفسیر آینده با توجه به وضعیت ستارگان – و علم اخترشناسی – یعنی پژوهش علمی ستارگان و علم کائنات ، نخست از سده هفدهم میلادی از یکدیگر جدا شدند. امروز طالع بینی یا ستاره خوانی مورد تأیید مجامع علمی نیست، و بسیاری از مردم آن را خرافات و موهوم پرستی می دانند.

طالع بینی را می توان زیرمجموعه ستاره بینی دانست که معمولاً با توجه به تطبیق وضعیت سماوی با تولد فرد مربوط می شود؛ ولی طالع بینی اعداد، اسامی، رنگ ( علاقه به رنگ خاص ) و امور دیگر نیز گفته می شود. اما با این حال بعضی باور طالع را به ارواح اختصاص میدهند.

اگر قصد دارید شوهر خود را جذب عشق خود کنید یا معشوق خود را عاشق خود کنید به لینک دعای طلسم محبت بین زن و شوهر مراجعه کنید.

طالع بینی سال 1402

در طالع بینی سال 2023 یا همان متولدین سال خرگوش  نشانه های جالبی یافت می شود. این افراد دارای نقاط قوت و ضعف متفاوتی می باشند. در ادامه در مورد خصوصیات متولید سال خرگوش مواردی را ذکر می کنیم.

نقاط قوت متولدین سال خرگوش

 داشتن کاریزمای بالا و انرژی بسیار بالا از مشخصه های افراد این ماه می باشد. اگر داخل یک جمعی باشید همه شما را نشان می دهند و یا اگر وارد یک جمعی شوید قطعا همه متوجه حضور شما خواهند شد. در هر کار یا شغلی که مشغول هستید، همیشه نامبر وان می باشد چرا که بسیار باهوش هستید ولی جالب است بدانید که گاهی وقت ها بدون این که دلیلی داشته باشید از کوره در می روید و حتی بی ادب نیز می شوید.

نقاط ضعف متولدین سال خرگوش

طالب هیچ گونه قوانینی نیستید و گاهی حتی خودتان می خواهید که قانون‌هایی که شما اعمال کردید را بقیه نیز به آنها عمل کنند. جزو آن گروه از مردم هستید که کاملا کمال گرا هستند و این باعث می شود که هم از خودتان و هم از اطرافیانتان انتظارات بالایی داشته باشید. مسائل عاشقی برای شما در اولویت نیست. به روابط خویشاوندی بسیار احترام می گذارید اما زیاد دوست ندارید در بین آن ها باشید.

زودیاک-چیست
زودیاک-چیست

زودیاک چیست؟

معنی زودیاک چیست؟ در نجوم و ستاره شناسی زودیاک یک کمربند در اطراف آسمان است که به صورت ۹ درجه در اطراف دایره البروج و سطح مداری زمین و مسیر خورشید به صورت گسترده وجود دارد. مدارهای ماه و دیگر سیارات اصلی نیز کاملا در ناحیه(منطقه) زودیاک قرار گرفته اند.

زودیاک برگرفته از یک کلمه یونانی به معنی “دایره حیوانات کوچک” است. زودیاک یک مدار و کمربند فرضی در مسیر خورشید و ستارگان است. زودیاک شامل ۱۲ برج فلکی است که در واقع همان ماه های سال است. این برج های دوازده‌گانه تحت تأثیر خورشید، ماه و پنج سیاره اصلی یعنی عطارد، مریخ، مشتری، زهره و زحل قرار دارد.

۱۲ نشانه نجومی زودیاک هر یک میتواند به اندازه ۳۰ درجه دایره زودیاک را دربرگیرد. این نشانه ها با صورت های فلکی هستند به طور که خورشید با ظاهر شدنش آنها را در بر گیرد ولی این امر زیاد تطابق خاصی با کل موضوع ندارد.

در ظاهر، تعیین علامت زودیاک ساده به نظر می رسد. همان طور که زمین به دور خورشید می چرخد، ستاره ما هم در مقابل صورت های فلکی مختلف ظاهر می شود. هر صورت فلکی مجموعه ای از ستارگان است که شکل اجسام آشنا که معمولا حیوانات هستند را ترسیم می کند.

در ادامه به تاریخ هایی که زودیاک اصلی و مبتنی بر ستاره شناسی ماه تولدتان را شامل می شوند، اشاره کرده ایم و تاریخ هایی که بر اساس سیستم مبتنی بر طالع بینی دو هزار سال پیش ارائه شده اند را در داخل پرانتز قرار داده ایم.

برای مطالعه طالع ازدواج متولدین ماه های مختلف به لینک طالع بینی ازدواج مراجعه کنید.

  • جدی (Capricorn)  : 20 ژانویه تا 16 فوریه (23 دسامبر تا 21 ژانویه)
  • دلو (Aquarius)  : 16 فوریه تا 11 مارس (22 ژانویه تا 20 فوریه)
  • حوت (Pisces) : 11 مارس تا 18 آوریل (21 فوریه تا 19 مارس)
  • حمل (Aries)  : 18 آوریل تا 13 مه (20 مارس تا 20 آوریل)
  • ثور (Taurus) : 13 مه تا 21 ژوئن (21 آوریل تا 21 مه)
  • جوزا (Gemini) : 21 ژوئن تا 20 ژوئیه (22 مه تا 22 ژوئن)
  • سرطان (CAncer) : 20 ژوئیه تا 10 اوت (23 ژوئن تا 22 ژوئیه)
  • اسد (Leo)  : 10 اوت تا 16 سپتامبر (23 ژوئیه تا 22 اوت)
  • سنبله (Virgo) : 16 سپتامبر تا 30 اکتبر (23 اوت تا 22 سپتامبر)
  • ترازو (LIbra) : 30 اکتبر تا 23 نوامبر (23 سپتامبر تا 22 اکتبر)
  • عقرب (Scorpius) : 23 نوامبر تا 29 نوامبر (23 اکتبر تا 22 نوامبر)
  • مار افسای (Ophiuchus) :  29 نوامبر تا 17 دسامبر ( همتای نجومی ندارد )
  • قوس  (Ophiuchus) : 17 دسامبر تا 20 ژانویه (23 نوامبر تا 22 دسامبر)

زودیاک در حدود 600 سال قبل از میلاد به وجود آمد و نقطه صفر آن به عنوان نقطه ای که دایره البروج استوای سماوی یا همان دایره بزرگ استوای زمینی روی کره سماوی را قطع می کند، تعریف شد. این تقاطع به اعتدال بهاری و اعتدال بهاری در نیمکره شمالی هم معروف است؛ زیرا اولین روز بهار در این نقطه شروع می شود.

منطق طالع بینی چیست؟

طالع‌ بینی‌هایی که در مجلات، روزنامه‌ها و کتاب‌ها می‌بینید، معمولا نسخه ناقصی از اطلاعات استخراج شده از طالع بینی غربی هستند. به طور کلی، برای طالع بینی هر شخص نیاز به اطلاعات بسیاری دقیقی است.طالع بینی چیست و فال قرآنی سرنوشت چگونه انجام می شود. در ادامه با ما همراه باشید.

اگر به علم اعداد ابجد، کابالا و جفر علاقه مندید مقاله آموزش علم اعداد را مشاهده کنید.

به خاطر داشته باشید، در این سیستم هر کجا به سیاره اشاره می‌شود منظور، سیارات منظومه شمسی به اضافه ماه و خورشید هستند. به طور کلی، با توجه به سالها مشاهده و مطالعه صورت گرفته حالات مختلف اجرام آسمانی نسبت به زمین، دو دسته اطلاعات کلی از سیارات استخراج شده است.

طالع بین‌ها متوجه شدند، موقعیت سیارات مختلف در لحظه تولد بیانگر شکل و نوع تغییری هستند که هر سیاره در طول زندگی بر شما خواهد گذاشت. اختربین‌ها، آسمان را به 12 قسمت تقسیم نموده‌اند که بیانگر سبک‌های مختلف است. این 12 منطقه به شکل سمبل‌های زودیاک یا منطقه البروج معروف هستند.

اصول طالع بینی بر مشاهده و محاسبه چهار عنصر سیارات، زودیاک، خانه ها و صورت ها استوار است. برای استفاده از نمودار مربوط به طالع بینی باید، قادر به خواندن نشانه‌ها و سمبل‌ها باشید. هرچند برای دانستن طالع خودتان، نیازی به حفظ کردن تمام این نمادها نیست و کافی است تا نمادهای مربوط به لحظه تولد خود را بدانید. به بیان دیگر، قسمت به قسمت، موقعیت سیارات و سایر آیتم‌های موثر در منطقه‌البروج تطبیق داده می‌شود. در نهایت، به یک چارت مخصوص به خود می‌رسید که بسیار منحصر به فرد است.

علم طالع بینی

معنی طالع بینی چیست؟ طالع چیست و انواع طالع بینی کدام است؟ آیا علم طالع بینی حقیقت دارد؟ طالع بینی رابطه مشخص و اثبات شده ای با علم ندارد اما خودش مبنای دقیق دارد. این بدین معنا است که اصول و روش های طالع بینی بر اساس ستارگان یا صورت های فلکی همگی اصولی نوشته شده و مشخص است و مثلا اینطور نیست که هر شخصی بخواهد سلیقه خودش را در تفسیر طالع افراد به کار گیرد. طالع بینی همچنین بسیار دیرینه است و از قدیم اصول موضوعه مشخصی را دنبال می کرده است.

تمام تمدن‌های بزرگ قدیمی در آسیا، آفریقا، آمریکا منجم‌هایی، اغلب از فرقه راهبان و عالمان، در دربار و بارگاه خود داشتند که به‌طور مرتب فرایندهای آسمانی را مشاهده و نظاره می‌کردند، مشاهدات خود را در دفاتری ثبت می‌کردند و تلاش می‌کردند این فرایندها را تعبیر و تفسیر کنند. طالع بینان یا منجمان به پیشگویی سرنوشت شاهان یا قلمرو پادشاهی آنان می‌پرداختند. در همه جا حکمرانان تصمیم‌های خود را با توجه به رای و نظر منجمان دربار خود اتخاذ می‌کردند. برای نمونه آن‌ها مسائلی را ازقبیل این که چه موقع باید ازدواج کنند، یا به لشکرکشی و جنگ بپردازند یا به ساخت یک کشتی اقدام کنند، همیشه از منجمان خود می‌پرسیدند.

اگر به دعانویسی علاقه مندید، برای مطالعه مقاله جامع دعانویسی به لینک آموزش دعانویسی مراجعه کنید.

امروزه هرچند تطابق مشخصی بین طالع بینی و علم وجود ندارد اما بسیاری از مردم هنوز به نتایج و پیشگویی های طالع بینی اعتقاد دارند.

آیا-طالع-بینی-حقیقت-دارد
آیا-طالع-بینی-حقیقت-دارد

آیا طالع بینی حقیقت دارد

در بررسی‌های مختلفی که انجام شده است، اثر پدیده‌های شناختی در باور به طالع بینی کاملا مشهود است. در قدیم نیز فال سرنوشت کائنات انجام میشده است. برای درک بهتر این مساله، ابتدا به سراغ آزمایش فورر خواهیم رفت. در این آزمایش به تمام دانش آموزان یک کلاس، یک صفحه از یک کتاب طالع بینی داده شد. به این دانش آموزان قبل از انجام تست گفته شد که این اطلاعات تنها ویژه خود این افراد گرداوری شده است. سپس از آن‎ها خواسته شد با توجه به گزاره‌هایی که مشاهده نموده‌اند، میزان تشابهی که در خود با نوشته می‌بینند را با مقیاس یک تا 5 شماره گذاری کنند.

بررسی طالع بینی از نظر قرآن

از نظر قرآن طالع بینی یعنی چی؟ قدیمی ترین کتاب طالع بینی چیست؟ علم به امور مربوط به آینده، یکی از انواع علم غیب است که در قرآن منحصر به ذات خدای متعال شده است و تنها کسانی که خدای متعال بخواهد، می توانند از آن بهره هایی ببرند. حتی قرآن از زبان پیامبر (ص) احاطه و اشراف به علوم غیبی را نفی می کند و پیامبر (ص) می فرماید که اگر علم غیب داشتم، اوضاع و احوالی متفاوت می داشتم. البته شکی نیست که در مواردی خدای متعال علم غیب را به برگزیدگانش می دهد.

چرا مردم هنوز به فال و انواع طالع بینی اعتقاد دارند؟

برای پی بردن به اینکه چرا هنوز بعد از هزاران سال مردم به طالع بینی اعتقاد دارند باید باید به نظرات روانشناسان معروف و صاحب نظر این حوزه رجوع کنیم و نظر آنها را در مورد این گرایش انسان بدانیم. مردم هر روزه انواع طالع ها را در اینترنت جستجو می کنند. طالع برج های دوازده گانه برای هر فردی آشناست.

مونیشا پاپوتی، روانشناس دانشگاه یوتا، می گوید: “انسان ها دائماً به دنبال روایت هایی هستند که به کمک آن بتوانند گذشته، حال و آینده خود را از طریق اهداف و انتظارات خود به هم پیوند دهند و این همان جایی است که طالع بینی وارد می شود.” به علاوه، طالع بینی به اعتبار بخشی به مفهوم خود برای برخی کمک می کند و هزاران وب سایت در اینترنت وجود دارد که با ذکر ویژگی های شخصیتی منتسب به علائم مختلف خورشید، این امر را تأمین می کنند. این در حالی است که طالع بینی به برخی از افراد احساس تعلق می دهد.

جاناتان کاینر، طالع بینی که ستون های فال را برای روزنامه دیلی میل می نویسد، می گوید: “اگر افراد دچار تردید شوند، ناگهان شروع به جدی گرفتن آنچه در مورد علائم طالع بینی آنها گفته شده است، می کنند.”

مارگارت همیلتون، روانشناس دانشگاه ویسکانسین، می گوید: “طالع بینی به شما امکان می دهد که خود را به عنوان بخشی از جهان ببینید.” جالب است بدانید که مطالعات نشان می دهد که مردم اغلب در پاسخ به استرس و اضطراب، به طالع بینی روی می آورند.

گراهام تایسون، استاد روانشناسی در دانشگاه ویتواترسراند آفریقای جنوبی، می گوید: “در شرایط استرس زیاد، فرد آماده است تا از طالع بینی به عنوان وسیله مقابله استفاده کند، حتی اگر در حالت عادی و شرایط کم استرس واقعا اعتقادی به آن نداشته باشد.”

در حقیقت، اولین ستون طالع بینی که برای یک روزنامه راه اندازی شد، در زمان رکود بزرگ در آگوست 1930 بود. در بحران مالی 2008 نیز مردم برای پیشگویی آینده خود به دنبال طالع بین ها بودند. دلیل عمده دیگری که مردم را به سمت طالع بینی سوق می دهد عدم اطمینان است. مطالعات نشان می دهد اینکه ما نمی دانیم چه اتفاقی قرار است رخ بدهد، بیشتر از دانستن اینکه قطعاً اتفاق بدی رخ خواهد داد، استرس زا است. این چارچوب، با پیش‌بینی‌ های خود، به انسان‌ها کمک می‌ کند تا به یقینی در مورد چیزی که آرزویش را دارند، برسند.

آیا طالع بینی با علم مطابقت دارد؟

در طول چند دهه گذشته، دانشمندان گهگاه طالع بینی را با وجود منطقی که نشان می‌دهد «حرکت ستارگان و موقعیت نسبی آن‌ها هیچ تأثیرگذاری بر رفتار انسان ندارد»، مورد آزمایش قرار داده اند. تا به امروز، همه به این نتیجه رسیده اند که این باور غیر واقعی است، با این حال، میلیون‌ها نفر در سراسر جهان هنوز مصرانه به آن باور دارند؛ و حالا در یک تلاش جدید، محققان با توجه به اینکه اعتقاد به طالع بینی در سال‌های اخیر افزایش یافته که احتمالاً باید آن را به عنوان واکنشی به استرس‌هایی مانند همه گیری COVID-۱۹ در نظر گرفت، مجدداً به این موضوع پرداختند.

از نظر علمی، اصولی که طالع بینی بر آن استوار شده‌اند، به معنای وجود ارتباط بین اتفاقاتی که برای هر انسان می‌افتد و ارتباط آن با اجرام آسمانی، توسط علم به اثبات نرسیده است. در واقع، با آزمایشات علمی متنوعی که انجام شده، هرگونه ارتباطی بین سیارات و… و شکل گیری شخصیت انسان‌ها در لحظه تولد یافت نشده است.

طالع بینی، برای بار ها مورد آزمایشات علمی قرار گرفته و در هر  بار، نتایج آن بسیار ضد و نقیض بوده اند. اگر طالع بینی یک علم میبود، میتوانست به آسانی این آزمایشات را رد کند اما واقعیت خلاف این است. اگر یک فرد طالع بین را در مقابل ۱۲ فرد با ماه های تولد متفاوت قرار دهیم، و از او بخواهیم که ماه تولد آنها را بر اساس شخصیت این افراد حدس بزند، فرد طالع بین قادر به انجام این کار نمی باشد. در صورتی که اگر طالع بینی یک علم باشد، فرد طالع بین باید به راحتی بتواند به این سوالات پاسخ دهد. این ناتوانی در پاسخ به اینگونه سوالات، به علت خرافه بودن طالع بینی میباشد.

آزمایش معروفی که توسط شاون کارلسون، به همراه کمیته‌ای از دانشمندان و اختربینان انجام گرفت، شانسی برای ادامه حیات اختر بینی به عنوان یک علم باقی نگذاشت. از سوی دیگر اما، مایکل گواکلین که خود علاوه بر دانشمند یک اخترشناس نیز بود، توانست به نوعی اثر سیاره مریخ بر ورزشکاران در لحظه تولد آنها را نشان دهد. هرچند او نیز در آزمایشات بعدی، نتوانست موفقیتی بدست بیاورد.

به دلیل عدم اثبات طالع بینی در هیچ آزمایش علمی کنترل شده‌ای، امروزه این مساله جزو شبه علم طبقه بندی می‎‌شود. بر این اساس، هیچ شواهدی مبنی بر دخالت موقعیت ستارگان، سیارات، ماه و خورشید در سرنوشت افراد در لحظه تولد وجود ندارد. این مساله، احتمالا از عدم درک صحیح اختربینان از اصول فیزیک و بیولوژی منشا می‌گیرد.

طالع بینی در دنیای مدرن

مردم عادی معمولا تصور درستی از طالع‌بینی ندارند. شاید این امر به‌خاطر سوءاستفاده‌هایی است که برای کسب منافع مادی از طالع بینی شده است. طالع بینی نباید برای رسیدن به نیازهای مادی و این جهان مورد استفاده قرار گیرد.

حتی طالع‌بینان نیز بر این امر معتقد هستند که لزوما تضمینی وجود ندارد که زندگی ما آنگونه پیش می‌رود که در طالع ما پیش‌بینی شده است. آنچه به‌عنوان سرنوشت ما پیش‌بینی شده است، همانقدر امکان وقوع دارد که ارده ما قادر است آن را تغییر بدهد. طالع بینی فقط برای پیشگویی سرنوشت ما نمی‌باشد، بلکه در عین حال برای تغییر آن نیز می‌باشد.

مردم معمولا زمانی که به مشکلی جدی در زندگی برمی‌خورند، به‌دنبال طالع‌بین می‌گردند. آنها فکر می‌کنند ملاقات با یک طالع‌بین مشکل آنها را حل می‌کند. اما این تنها تا حدی درست می‌باشد. این در حالیست که راه‌حلی که طالع‌بین ارائه می‌دهد نمی‌تواند تمامی مشکلات جمع شده در زندگی یک فرد را حل کند.

موارد استفاده از طالع بینی

در حال حاضر طالع‌بینی تنها برای چک کردن روزانه، ماهانه و سالانه قرار گرفتن موقعیت ستاره‌ها و همچنین پیش‌بینی زمان مناسب ازدواج و یا شغل و یا حتی نوع وسیله نقلیه‌ای که باید بخریم مورد استفاده قرار می‌گیرد. سوالاتی مانند: زندگی من امسال چگونه می‌شود؟ چه زمانی موفق می‌شوم؟ آنچه انتظارش را می‌کشم چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

طالع بینی در حال حاضر برای پیشگویی آینده، ازدواج و موارد دیگر کاربرد دارد و بسیاری از افراد از همین راه امرار معاش می کنند. بسیاری از افراد نیز هنگامی که به مشکلی بر می خورند به سراغ طالع بینی و فال می روند. اما واقعا به نظر نمی آید این راه درستی باشد. برای تغییر مشکلاتی که در سرنوشت و زندگی ما نوشته شده است، لازم است ما با روح خود در ارتباط قرار بگیریم. تنها با هماهنگی با روح خود است که می‌توانیم شادی را به زندگی خود در این دنیا و عالم بعد بازگردانیم.

دلیل اعتقاد افراد به طالع بینی

با توجه به عدم صحت یا عدم امکان اعتبار سنجی گزاره‌های طالع بینی یا Divination بر اساس علم- گزاره‌های طالع بینی، چرا کماکان افراد زیادی بدون توجه به میزان سواد، درآمد، طبقه اجتماعی و… کماکان، به طالع بینی اعتقاد دارند؟ اگر از تک تک، افرادی که معتقد به طالع بینی هستند در مورد این مساله سوال کنید، حتما یک جواب را خواهید شنید… در بسیاری مواقع، چیزهایی که در مجلات و… در مورد طالع‌ام خوانده‌ام درست از کار درآمده است. دلیل این مساله چیست؟

با توجه به کسانی که جذب طالع بینی می‌شوند، شاید بیشتر بتوان درباره آن درک درستی پیدا کرد. افرادی معمولا جذب طالع بینی می‌شوند که نمی‌خواهند مسئولیت زندگی خویش و مسئولیت تصمیماتشان را بپذیرند. این افراد برای رهایی از احساس گناه ناشی از تصمیم اشتباه خود را به‌دست بخت و تقدیر می‌سپارند و اهمیت زیادی را برای سرنوشت از پیش تعیین‌شده قائل می‌شوند.

افراد در هنگام استیصال و ناامیدی بیشتر جذب فال و طالع‌بینی می‌شوند. زیرا به‌دنبال کسی یا چیزی هستند که برایشان تصمیم‌گیری کند و آنها را از اضطراب انتخاب برهاند.البته باید بین فایده داشتن طالع بینی و حقیقت داشتن آن تفاوت قائل شد. بسیاری از پدیده‌های عالم ممکن است واقعیت داشته باشند، اما واقعیت داشتن آنها به‌معنای مفید بودنشان نمی‌باشد. پدیده جنگ واقعیت دارد، اما فایده‌ای برای بشریت ندارد.

نتیجه آزمایش بسیار تکان دهنده بود، چراکه بیش از 40 درصد از دانش آموزان نمره پنج را به این گزارش داده بودند. از سوی دیگر، میانگین نمره داده شده به این گزاره‎ها 4.2 بود. این مساله در جایی جذاب می‌شود که تمام دانش آموزان فقط یک نسخه مشابه را در دست داشتند که خود از این مساله بی اطلاع بودند… به هر حال، آزمایش فورر بارها تکرار شد و تمامی آزمایشات مستقل نیز آ ‎را تایید کرده‎اند.

بنابراین ممکن است در آینده اثبات شود که طالع‌بینی در مفهوم اصیل آن (باید تفاوت گذاشت با طالع بینی که مستمسک کلاهبرداری و کسب درآمد توسط افراد شده است) واقعیت دارد. اما همچنان باید درباره مفید بودن آن تفکر کرد. اطلاع از وقایع آینده بر فرض صحت آن آیا قدرت اراده انسان جهت تغییر سرنوشت خویش را به چالش نکشیده و او را در بند سرنوشت از پیش تعیین‌شده قرار نمی‌دهد؟

بسیاری از افراد از زمانی که طالع‌شان بد می‌شود، از آنچه قصد آن را داشته‌اند منصرف می‌شوند. به‌طور مثال، اگر شخصی قصد ادامه تحصیل داشته باشد و در طالع خود ببیند که در کنکور قبول نمی‌شود، به احتمال بسیار انگیزه خود را برای تلاش بیشتر و تغییر سرنوشت خویش از دست می‌دهد. زیرا همانگونه که گفتیم تنها افرادی سراغ طالع‌بینی و فال می‌روند که می‌خواهند از مسئولیت خویش شانه خالی کنند. فردی که باور دارد اراده خود او است که سرنوشتش را رقم می‌زند، خود را به‌دست طالع‌بینی نمی‌سپارد. چنین فردی علاقه‌ای به پیش‌بینی آینده خویش ندارد. زیرا باور دارد اوست که آینده را رقم می‌زند و نه حرکات ستاره‌ها و سیارات در آسمان.

اثر بارنوم، یا اثر فورر اشاره به مساله بسیار ساده‌ای دارد. برخی گزاره‌ها در مورد اکثر انسان‌ها صدق می‌کند، اما افراد در مورد اینکه این ویژگی تنها مختص آن‌ها نیست، بی اطلاع هستند و آن را منحصر به خود می‌دانند. به بیان دیگر، فرض کنید اگر کسی به شما بگوید، من می‌دانم در هر انگشت پایت پنج انگشت داری، واکنش شما به او چیست؟ احتمالا به او می‌خندید و این امر را بسیار بدیهی می‌دانید که فردی از این موضوع اطلاع داشته باشد.

انواع-طالع-بینی
انواع-طالع-بینی

انواع طالع بینی

طالع بینی و فال انواع مختلفی دارد و هر فردی با توجه به اعتقادات و سلیقه خویش ممکن است به سراغ یکی از این انواع طالع بینی برود. از انواع مختلف طالع بینی و فال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طالع بینی چینی
  • فال حافظ
  • طالع بینی هندی
  • استخاره با قرآن
  • طالع بینی مصری
  • فال انبیا
  • طالع بینی کائنات
  • طالع بینی تاروت
  • فال ماه تولد
  • فال روزانه
  • فال اعداد شانس امروز
  • فال گروه خونی
  • طالع بینی ماه تولد
  • فال رنگ چشم
  • طالع بینی یونانی
  • فال شخصیت شناسی
  • فال ورزش ماه تولد
  • طالع بینی اسم
  • فال شغل آینده بر اساس اسم
  • طالع بینی هندی
  • فال هفته مجله موفقیت آلامتو
  • فال سرنوشت
  • فال گوی بلورین اوراکل
  • طالع بینی قرآن
  • فال ابجد ازدواج
  • فال چوب
  • فال ورق روزانه
  • فال عید نوروز
  • طالع بینی با حروف ابجد
  • فال قهوه آنلاین
  • فال روزانه عشق
  • فال عطسه
  • طالع بینی ازدواج
  • فال طلاق
  • فال چای روزانه
  • طالع بینی روسی
  • فال زیبایی چهره
  • فال سفر
  • طالع بینی آینده
  • طالع بینی سال 1402

طالع بینی چه اطلاعاتی در اختیار ما می گذارد؟

برای درک اطلاعاتی که طالع بینی با آسترولوژی و نجوم به شما ارائه می دهد، لیست زیر را تهیه کردیم که در آن به شما می گوید طالعی که به کمک علم نجوم انجام شده باشد به چه مواردی اشاره می کند. با این لیست به راحتی می توانید تفاوت بین طالع بینی با روش های نادرست را با طالع بینی با علم نجوم تشخیص دهید.

اطلاعاتی که طالع بینی در اختیار ما می گذارد شامل خلق و خوی شما، طبع و مزاج، شانس یا بد شانسی شما، چگونگی ارتباطات شما، چگونگی ازدواج شما یا دلایل عدم ازدواج، میزان سلامت جسم و ذهن و روح شما و نقاط اسیب پذیر شما، شغل هایی که برای شما موفقیت به ارمغان میاورد، چگونگی وضعیت مالی، استعدادهای شما، میزان قدرت و ضعف علم و حافظه شما و میزان قدرت و ضعف  اعصاب و صبر شما می باشد.

و از همه مهم تر رسالت متعالی زندگی شما و مسیر زندگی تان به کمک طالع بینی با آسترولوژی مشخص می شود و این قضیه هیچ با اراده و اختیار شما به استثنا مواردی کم متناقض نیست که در نهایت به این نظریه عرفانی و فلسفی می رسیم که انسان نه در اختیار کامل و مطلق است نه در جبر مطلق. این بحثی فلسفی است و بیشتر از این به آن نپردازیم. فقط کافیست این موضوع را بدانید که اگر شخصی توانست تمام اطلاعات بالا را در طالع تان به شما بگوید، آن شخص صلاحیت گرفتن طالع شما را دارد و از طالع بینی با آسترولوژی برای شما استفاده کرده است.

نظر روایات در مورد طالع بینی

اما ایا طالع بینان مدعی اخذ علم غیب از خدا هستند یا می گویند که آن را از وضعیت ستارگان می فهمند؟ باید در نظر داشت که در منطق قرآنی حتی جنیان نیز اشرافی بر غیب ندارند. بعد از رسالت حضرت خاتم (ص) که از آسمان ها منع شدند. خطبه ۷۹ نهج البلاغه، بیان موضع امام علی (ع) در مقابل اظهار نظر یک ستاره شناس است:

به  هنگام حركت براى نبرد با خوارج، در ماه صفر سال ۳۸ هجرى، شخصى با پیشگویى از راه شناخت ستارگان گفت:  اگر در این ساعت حركت كنید، پیروز نمى‏شوید و من از راه علم ستاره شناسى این محاسبه را كردم.

امام فرمود: گمان مى ‏كنى تو از آن ساعتى آگاهى كه اگر كسى حركت كند زیان نخواهید دید، و مى ‏ترسانى از ساعتى كه اگر كسى حركت كند ضررى دامنگیر او خواهد شد. كسى كه گفتار تو را تصدیق كند، قرآن را تكذیب كرده است، … اى مردم، از فرا گرفتن علم ستاره شناسى براى پیشگویى ‏هاى دروغین، بپرهیزید، جز آن مقدار از علم نجوم كه در دریا نوردى و صحرا نوردى به آن نیاز دارید، چه اینكه ستاره شناسى شما را به غیب گویى و غیب گویى به جادوگرى مى ‏كشاند، و ستاره شناس چون غیب گو، و غیب گو چون جادوگر و جادوگر چون كافر و كافر در آتش جهنم است.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *