خانه > مقالات > چگونه بعد از قهر آشتی کنیم

چگونه بعد از قهر آشتی کنیم

قهر و دعوا جزو جدایی ناپذیر هر نوع رابطه است. هر رابطه ای نیاز به ساخته شدن بر اساس علایق و انتظارات طرفین دارد و در این بین تضادها و اختلاف های زیادی به وجود می آید. در خیلی از موارد، مسیر رسیدن به توافق از دعوا و قهر می گذرد. بنابراین مدیریت یک رابطه […]

چگونه بعد از قهر با عشقم آشتی کنم | آشتی با همسر بعد از دعوا

قهر و دعوا جزو جدایی ناپذیر هر نوع رابطه است. هر رابطه ای نیاز به ساخته شدن بر اساس علایق و انتظارات طرفین دارد و در این بین تضادها و اختلاف های زیادی به وجود می آید. در خیلی از موارد، مسیر رسیدن به توافق از دعوا و قهر می گذرد. بنابراین مدیریت یک رابطه در هنگام قهر و دعوا بسیار اهمیت دارد. اگر میخواهید بدانید چگونه بعد از قهر آشتی کنیم، فقط کافی است ادامه مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

اگر قصد دارید محبت شوهر خود را با طلسم به دست آورید و او را عاشق و مطیع خود کنید به لینک طلسم محبت بین زن و شوهر مراجعه کنید.

چگونه-بعد-از-قهر-آشتی-کنیم-1
چگونه-بعد-از-قهر-آشتی-کنیم-1

چگونه بعد از قهر آشتی کنیم

در این هنگام باید سعی کنید به طور عمیق به رابطه آسیب نزنید و آن را در مسیر بهبود رابطه خود ببینید. اگر سعی کنید از دل قهر و دعوا که در واقع یک بحران است، به دنبال فرصت هایی برای مستحکم تر کردن رابطه خود باشید، قادر خواهید بود رابطه ای عمیق و با عشق بسازید که به راحتی تخریب نخواهد شد. در این مقاله برای هر نوع رابطه ای، راه های آشتی بعد از قهر و دعوا را آموزش می دهیم.

برای گرفتن فال همسر آینده از روی اسم به لینک طالع بینی اسم همسر آینده مراجعه کنید.

انتقاد پذیر باشید و در برابر انتقادات انعطاف نشان دهید

وقتی همسرتان با شما قهر می کند و شما را بخاطر رفتار اشتباه تان سرزنش می کند، نباید به اصطلاح گارد بگیرید و از خود رفتار تدافعی نشان دهید، البته این کار ممکن است برای شما به شدت سخت باشد. اما اگر انعطاف پذیری را در نحوه تفکر خود نشان بدهید و انتقادش را با پرخاشگری پاسخ ندهید. البته این را باید در نظر بگیریم که انتقاد با سرزنش متفاوت است.

سرزنش حالتی منفی است که نوعی بی انصافی در انتقاد است و نباید در مقابل همسر خود سرزنش داشته باشید. اما انتقاد سازنده که باعث بهبود رابطه شما و برآورده شدن انتظارات همسر شما می شود، می تواند به رابطه کمک کند و نباید در مقابل آن حالت تدافعی گرفت. کمک بسزایی برای آشتی با شوهر مغرور یا زن مغرور می کند. سعی کنید شرایط را از منظر او ببینید. افزایش انتقاد پذیری شما باعث می شود همسرتان نیز کمی کوتاه بیاید و آرام شود.

در برابر اشتباهات خود مسئولیت پذیر باشید

گاهی اوقات ما رفتاری اشتباه داریم یا حرف اشتباهی می زنیم که باعث دلخوری همسر یا شریک زندگیمان می شود. اتفاق منفی در این مواقع این است که ما به جای پذیرش این اشتباه در صدد توجیح آن بر می آییم یا به اصطلاح دست پیش را می گیریم تا پس نیوفتیم و طلبکار هم می شویم. این رفتار می تواند به شدت به رابطه ضربه بزند.

این مهم است که مسئولیت رنجش همسرتان را بپذیرید. به شریک زندگی خود نشان بدهید که می دانید اشتباه کرده اید  و از طرفی جملاتتان را به گونه ای بکار نبرید که به همسرتان این احساس را بدهد که شما از روی ترحم یا دلسوزی دارید عذرخواهی می کنید.

اگر توضیح منطقی برای اینکه چرا این کار اشتباه را انجام داده اید، دارید ارائه دهید اما اگر می دانید که هیچ دلیل منطقی برای اشتباهتان ندارید پس از توجیح کردن و بهانه تراشی دوری کنید. بهانه آوردن یعنی همان عدم مسئولیت در برابر اشتباه و قهر همسر. به علاوه از اینکه اشتباه خود را گردن دیگران بیندازید نیز خودداری کنید.

 مراقب زبان و جملات خود باشید

کلمات برنده هستند. جملاتی که به کار می برید می توانند یک رابطه را بسازد یا خراب کند. اگر قصد آشتی با شوهر یا خانم خود را دارید پس باید مراقب جملات و کلمات خود باشید. شما و همسرتان وقتی با هم قهر می کنید به شدت نسبت به حرف ها و جملات یکدیگر حساس می شوید. از جملات فوق العاده عاشقانه برای همسر به جای جملات منفی استفاده کنید. سعی کنید در جملاتی که استفاده می کنید، حس سازندگی و تمایل برای برقراری دوباره رابطه دیده شود.

به دنبال حل مساله باشید نه فقط آشتی کردن

سعی نکنید مساله را پاک کنید یا به کلی فراموش کنید. مساله باید حل شود تا به یک زخم یا ناراحتی قدیمی تبدیل نشود. با صحبت در مورد مساله مورد مناقشه به توافق برسید و سپس همدیگر را ببخشید. اما قبل از حل کردن مساله آشتی نکنید، زیرا این اختلاف دوباره مدتی بعد باعث دعوای شما می شود.

غذای مورد علاقه عشقتان را بپزید یا او را به رستوران ببرید

برای پایان دادن به قهر شریک زندگیتان، می توانید غذای مورد علاقه اش را بپزید. گاهی اوقات یک شام خوشمزه و یک سفره زیبا می تواند تمام مشکلات را برطرف کند. وقتی همسر شما از سرکار به خانه می آید، با دیدن میز شام می تواند این نتیجه را بگیرد که شما هنوز به فکر او هستید و می خواهید زندگی شیرینی را در کنار هم داشته باشید. همچنین اگر خانم شما از دستتان ناراحت است و با شما قهر کرده او را به یک رستوران دعوت کنید و مطابق با نظر همسرتان غذا سفارش بدهید. این کار نیز به همسرتان یادآوری می کند که هنوز اولویت زندگی شماست و شما برای او وقت می گذارید.

دعوا را خیلی ادامه ندهید، در اولین فرصت آشتی کنید

هر زمان احساس کردید که باید منتظر شوید تا طرف مقابل عذرخواهی کند یا کوتاه بیاید و شما نباید پیش قدم شوید، بدانید که در دام افتاده اید و باید این رفتار را کنار بگذارید و برای ساخت دوباره رابطه قرم پیش بگذارید. اگر وسوسه شوید که این شما هستید که باید حرف آخر را بزنید یا حتی عذرخواهی همسرتان را قبول نکنید بدانید که در جای اشتباهی ایستاده اید. دعوای شما به هیچ وجه نباید ساعت ها به طول بیانجامد، چه برسد به روزها. هر چه زودتر آشتی کنید، بهتر است و از زخم های عمیق رابطه جلوگیری کرده اید.

صحبت برای حل مشکل را بپذیرید و شریک زندگی خود را پس نزنید

هنگامی که همسر شما روی غرور خود پا می گذارد و پیش قدم می شود و به دنبال این می باشد که رابطه را بازسازی کند، هرگز او را پس نزنید. اگر همسرتان بعد از گذشت مدتی میخواست که دوباره موضوع بحث را شروع کند، مانع نشوید. ارتباط غیرکلامی به اندازه ی فریاد رسا و قابل فهم است. اگر متوجه شدید که همسرتان را به طریقی پس زده اید، عذرخواهی کنید، نزد شوهرتان برگردید و به حرف هایش گوش کنید.

از قهر و آشتی کردن عبرت بگیرید

دعوا کردن زیاد نشان می دهد که شما به جای حل مشکل پس از هر بار دعوا کردن فقط به فکر آشتی کردن و فراموش کردن مساله هستید. پیشنهاد می کنیم به جای فراموش کردن مساله و تلاش برای از یاد بردآن سعی کنید مساله مورد مناقشه خود را حل کنید و از قهرهای خود درس بگیرید. از کارهای اشتباه خود و همسرتان درس بگیرید تا از تکرار مکرر آنها جلوگیری شود. سعی کنید انتظارات همسر خود را برآورده کنید. شناخت و درک بهتر همسرتان می تواند در بهبود روند آشتی کردن شما تاثیر گذار باشد.

احساسات طرف مقابل را درک کنید

باید سعی کنید خود را به جای همسر خود قرار دهید. اگر اشتباه شما باعث ناراحتی و رنجش همسرتان شده است پس موقعیت را درک کنید. او به از شما عصبانی است و نمی توانید در این حالات نباید انتظار داشته باشید بتوانید به راحتی با شوخی و خنده همسر خود را از خودتان راضی کنید. شما در این مواقع نمی توانید از شوخی برای آشتی کردن استفاده کنید پس بی دلیل سعی نکنید. درک کنید که او چقدر از شما ناراحت است.

به احساسات همسر خود احترام بگذارید و با او احساس همدلی کنید. تنها چیزی که همسرتان در مواقع قهر کردن انتظار دارد این است که احساس کند ناراحتی او برای شما قابل درک، پذیرفته شده و مورد توجه است. او نیاز دارد احساسات آسیب دیده اش را بپذیرید و برای بازسازی آن تلاش کنید. شنیدن این جمله که «می توانم درک کنم چه چیزی باعث قهر کردن تو شده است و چه رفتار اشتباهی انجام داده ام» برای همسرتان بسیار عالی است.

به عشقتان نگویید اتفاق مهمی که نیفتاده است!

نباید مساله را برای شریک خود بی اهمیت جلوه دهید و جوری نشان دهید که انگار اتفاقی نیوفتاده است. بلکه باید با جدیت با مساله برخورد کنید و سعی کنید نشان دهید که ناراحتی ایجاد شده برای شما مهم است و به دنبال این هستید که آن را رفع کنید. شاید برای شما مشکل آنچنان بزرگ یا مهم نباشد و یا فکر می کنید که همسرتان بیش از حد واکنش نشان داده است و نیاز به قهر کردن نبوده است. به هیچ وجه خنثی نباشید و به مراقبت از رابطه خود اهمیت دهید.  اما این موضوع به همسرتان آسیب رسانده است. پس برای او بسیار مهم است و اکنون وظیفه شما دلجویی از همسر است نه بررسی مهم یا غیر مهم بودن مشکل.

پشیمانی خود را نشان دهید

ابراز پشیمانی بسیار مهم است. ابراز پشیمانی این پیام را به همسر شما می دهد که شما مسئولیت اشتباه خود را پذیرفته اید و برای جبران آن آماده هستید. اگر ابراز پشیمانی نکنید و از کاری که انجام داده اید عذرخواهی نکنید تقریبا نمی توانید انتظار داشته باشید که مساله حل و فصل شود. در عذرخواهی و اقدام برای آشتی کردن صادق باشید. صداقت یکی از مهم ترین مهارت های زندگی مشترک است. اشتباهی را که مرتکب شده اید بپذیرید و به دنبال راهی برای جبران آن باشید.

با دقت فکر کنید که چه کاری می توانید انجام بدهید تا اوضاع بهتر شود. همسرتان در این مواقع انتظار دارد شما دقیقا بدانید مشکل کجاست و در صدد رفع آن برآید. باید دقت داشته باشید که در اکثر مواقع نمی توان انتظار داشت که همسر شما دقیقا بداند شما از چه چیزی ناراحت هستید. اگر خودتان نمی دانید چه کاری باید انجام داد از همسرتان بخواهید به شما بگوید چه کار کنم تا با من آشتی کنی؟ این کار باعث می شود او احساس بهتری داشته باشد.

برای او یک شاخه گل و یا هدیه کوچکی بخرید

خیلی از اوقات یک هدیه کوچک می تواند کمک کند رابطه شما به خوبی بازسازی شود. می توانید هدیه ای را که می دانید همسر شما دوست دارد به عنوان هدیه آشتی کنان انتخاب کنید. به یک کافه یا رستوران بروید و از او تقاضا کنید که به قهر خود پایان بدهد. هدیه دادن می تواند بسیار موثر باشد و نیاز نیست حتما هدیه گران قیمتی را بخرید. در این مواقع خریدن یک شاخه گل نیز می تواند رابطه شما را مثل روز اول بهبود دهد.

سعی کنید سرگرمی مورد علاقه او را انجام بدهید

هنگامی که همسر شما کمی با شما سنگین است و با شما قهر کرده است، سعی کنید کاری که او دوست دارد را انجام دهید تا از دلش در بیاورید. در این مواقع از راه های برطرف کردن ناراحتی و ایجاد لبخند برای او این است که از سرگرمی مورد علاقه اش کمک بگیرید. برای مثال سریال یا فیلمی که همسرتان دوست دارد یا آهنگ مورد علاقه او و یا یک بازی که باعث ایجاد هیجان و نشاط برای شما و همسرتان می شود. البته در زمانی که ناراحتی او به شدت زیاد است و آسیب جدی از اشتباه شما دیده است این راه زیاد عملی نیست.

عقاید-اشتباه-هنگام-دعوا-و-قهر
عقاید-اشتباه-هنگام-دعوا-و-قهر

عقاید اشتباه در هنگام دعوا و قهر با همسر برای آشتی

گاهی اوقات برخی عقاید اشتباه هنگام قهر باعث می شود که نتوانید رابطه خود را بازسازی کنید و فقط به بدتر شدن اوضاع دامن می زنید. از جمله مهمترین اعتقادات اشتباه در هنگام دعوا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیش قدم شدن وظیفه من نیست

بسیاری از افراد تصور می کنند در زندگی مشترک پیش قدم شدن باعث بد عادت شدن همسر می شود و یا به او نشان می دهد که اشتباه از شما بوده است مگرنه پیش قدم نمی شدید که این از اساس اشتباه است. همین مسئله باعث می‌ شود که حتی وقتی مطمئن هستند اشتباهی انجام داده‌ اند منتظر بمانند تا فرد مقابل برای گفت‌ و گو قدم پیش بگذارد. همواره این نکته را به خاطر بسپارید که آشتی کردن رفتاری مرتبط با جنسیت نیست.

در واقع اینکه بگوییم مرد معذرت خواهی نمی‌ کند یا زن منت کشی نمی ‌کند نشان دهنده این است که درک درستی از آشتی کردن نداریم. آشتی کردن آغاز راهی است که نشان می‌ دهد شما برای ارتباط میان خود ارزش قائلید و حاضرید برای بهبود آن کاری انجام دهید. برای آشنایی با نحوه و اهمیت پیش قدم شدن برای آشتی با همسر کلیک کنید.

آشتی کردن تاییدی برای رفتار غلط همسرم است

یکی از دلایلی که باعث می‌ شود افراد برای آشتی با همسر اقدام نکنند این است که فکر می‌کنند با آشتی رفتار اشتباه همسر خود را تایید می کنند. این در حالی است که آشتی یعنی باز کردن باب مذاکره و گفت و گو در جهت حل مشکلات. اگر آشتی کردن به شیوه درستی انجام شود این پیغام را به فرد مقابل می‌ رساند که شما با وجود همه مشکلات تمایل به ادامه ارتباط دارید و در عین‌ حال رفتارهای غلط را نیز تأیید

آشتی کردن با همسرم به غرور من آسیب می زند

بسیاری از افراد به‌خصوص مردان احساس می‌ کنند آشتی کردن به معنای ضعف است و این مسئله به غرور آنها آسیب می زند بلکه باید منتظر بمانند که طرف مقابل برای آشتی پیش قدم شود. اما برعکس، آشتی کردن نشان ‌دهنده پختگی فرد است که به او کمک می ‌کند برای رابطه اولویت و ارزش قائل شده و برای حل آن از احساسات شخصی نظیر غرور عبور نماید.

از لحشاظ روانی، آشتی کردن فشار روانی و مشغولیت ذهن به دلیل رابطه به هم ریخته را از بین می برد و کمک می کن به هم ریختگی های ذهن خود را اصطلاح کنید. با  این‌ حال برای اینکه از نظر روانی تحت فشار کمتری قرار بگیرید لازم است روش ‌های درست آشتی کردن را بشناسید و در موقعیت و زمان مناسب برای آن اقدام کنید.

سوالات متداول

چگونه قهر با همسرم را به آشتی تبدیل کنم؟

برای آشتی کردن با همسرتان باید در درجه اول مسئولیت اشتباه خود را بپذیرید و در صدد رفع این اشتباه برآیید که راه آن ابراز پشیمانی است. سپس می توانید با یک سفره رنگین و زیبا یا یک هدیه کوچک، دوباره رابطه را به حالت اول بازگردانید.

وقتی تصمیم دارید آشتی کنید چه بگویید؟

باید ابتدا عذرخواهی کنید و اشتباه خود را بپذیرید و سعی نکنید آن را توجیح کنید. گفتن عباراتی مثل “من ناراحتی تو را درک می کنم” و “می دانم نباید آن کار را می کردم” می تواند در بهبود رابطه موثر باشد.

با همسری که دائماً قهر می‌کند چه‌کار کنم؟

اگر همسر شما دائم قهر می کند بدانید که مسائل و مشکلاتی دارید که عمیق تر از آن است که به راحتی حل شود و دلیل آن این است که مسائل قبلی رابطه خود را حل نکرده اید و صرفا بعد از هر دعوا به صورت سطحی آشتی کرده اید. در این مواقع باید یک صحبت مفصل با همسر خود داشته باشید و تمام مسائل را به صورت کامل حل کنید.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *