خانه > مقالات > اهمیت علم و دانش

اهمیت علم و دانش

در این مقاله ابتدا در مورد علم و دانش و تاثیر آن بر مدرنیته و پیشرفت تکنولوژی صحبت می کنیم و در ادامه اهمیت علم و دانش در زندگی از دیدگاه، اسلام، پیامبر، قرآن و نهج البلاغه را بررسی می کنیم. برای مطالعه انواع مقالات علمی و سرگرمی در حوزه های متنوع به لینک بهترین […]

اهمیت-علم-و-دانش

در این مقاله ابتدا در مورد علم و دانش و تاثیر آن بر مدرنیته و پیشرفت تکنولوژی صحبت می کنیم و در ادامه اهمیت علم و دانش در زندگی از دیدگاه، اسلام، پیامبر، قرآن و نهج البلاغه را بررسی می کنیم.

برای مطالعه انواع مقالات علمی و سرگرمی در حوزه های متنوع به لینک بهترین مجله اینترنتی مراجعه کنید.

علم و دانش

علم و دانش را می توان سرمنشاء رسیدن به تمامی قله ها، موفقیت ها و دستاوردها دانست. این دستاورد ها می توانند کلان و یا خرد باشند. در بحث کلان، نمی توان اهمیت علم و دانش در کسب استقلال و قدرت هر کشوری را نادیده گرفت. گواه این گفته استفاده از نتایج علمی در زمینه های مختلف در زمینه های صنعت، کشاورزی و حتی نظامی است و کشورهایی که پیشرفت بیشتری در زمینه علم و دانش داشته اند، در زمینه های تکنولوژی های روز رفاه اجتماعی نیز پیشرفت داشته اند.

در مورد اهمیت علم و دانش در در بحث خرد و فردی نیز می توان گفت، با کسب علم و دانش و مهارت می توان تخصص بدست آورد و تخصص رابطه مستقیمی با موفقیت در انوع مختلف درسی، شغلی و فردی دارد. علم و دانش اینقدر اهمیت دارد که تمام منابع تاریخی و دینی و بشری بر آن تاکید می کنند و آن را لازمه خروج انسان و انسانیت از ظلمات و تاریکی های جهل و نادانی می دانند.

اگر در حفظ کردن دروس مشکل دارید به لینک شب امتحان چگونه درس بخوانیم مراجعه کنید.

اهمیت علم و دانش

در بخش قبلی در مورد اهمیت علم و دانش صحبت کردیم. در این بخش این بحث را بیشتر موشکافی می کنیم. علم و دانش مانند نور است. تاریکی به تنهایی معنایی ندارد و در واقع تاریکی همان نبود نور است. اگر علم و دانش را به روشنایی و جهل و نادانی را به تاریکی تشبیه کنیم، جهل در واقع نبود علم و حکمت است. 0علم و دانش مانند چشم‌اندازی است که مانند نقشه یک راه سخت به شما کمک می کند یک راه طولانی را طی کنید و با دانش فروزان خود بهترین نتیجه ها را بگیرید.

اهمیت علم و دانش در زندگی

اهمیت علم و دانش در زندگی برای هیچ کسی پوشیده نیست. شاید اگر 50 سال پیش این حرف را می زدیم کسی آن را در زندگی خود احساس نمی کرد و اهمیت علم و دانش صرفا در کتاب های دینی و اشعار آمده بود. اما امروزه همه داریم اهمیت علم و دانش در زندگی را حس می کنیم. انسان های دانا همیشه در حال آموختن هستند تا بتوانند زندگی آسوده و بهتری برای خود فراهم کنند. انسان هر چقدر در راه آموزش علم و دانش تلاش کند، راه موفقیت بیشتر برایش هموار می شود و بیشتر اهمیت علم در زندگی را لمس می کند.

اگر در بهبوهه امتحانات می باشید و باید مطالب زیادی را در زمان کم حفظ کنید به لینک روش های افزایش سرعت یادگیری مراجعه کنید.

اهمیت علم و دانش از نظر پیامبر

از نظر دین اسلام و به ویژه شخص پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) علم دارای احترام ذاتی است. در سخنان پیامبر، تکریم عالم هم سطح تکریم خدا در نظر گرفته شده است و برتری عالم بر عابد را مانند برتری شب ماه چهارده بر دیگر شب ها بر شمرده اند. روایت شده است هنگامی که پیامبر به مسجد وارد شد وقتی دید گروهی به عبادت و دسته ای دیگر به مذاکره علمی مشغولند، فرمود هر دو گروه بر خیر و سعادتند، اما خود به میان افرادی رفت که مباحثه علمی داشتند و در توجیه این عمل خود فرمود: آن گروه خدا را می خوانند اما چون این گروه در حال تعلیم و تعلم اند فضیلت بیشتری دارند.

اهمیت علم و دانش از دیدگاه قرآن

ظهور علم و دانش با خلقت انسان برابری می کند.  بشر همواره در صدد آن بوده که بفهمد و درک نماید. علم و دانش در زندگی انسان دارای جایگاه خاص و ویژه ای است. سفارش و تأکید بسیار اسلام بر علم آموزی، تا جایی است که نخستین آیاتی که بر پیامبر بزرگوار اسلام نازل شد، سفارش به خواندن بود: اقرا باسم ربک الذی خلق. خلق الانسان من علق. اقرا و ربک الاکرم. الذی علم بالقلم. (علق، ۱-۵) «بخوان به نام پروردگارت که [جهان را] آفرید. [همان کسی که] انسان را از خون بسته ای خلق کرد. بخوان که پروردگارت بزرگوار است، همان کسی به وسیله قلم تعلیم کرد و به انسان آنچه را نمی دانست، یاد داد».

اهمیت علم و دانش از نظر اسلام

دین اسلام اهمیت بسیار زیادی را برای دین اسلام قائل است تا جایی که می گوید انسان می تواند با دانش اسمایی به کمال مطلق نایل شود. نظر اسلام در اینجا تمام علمی است که به صورت کامل بر این دنیا حاکم است. آنچه از احادیث سینه به سینه نقل شده این است که انسان تا آخرالزمان فقط بخش کوچکی از علم کامل اسمایی را کشف خواهد کرد و اگر شما علمی که تا کنون انسان به آن رسیده را با بخش بزرگتری که انسان کشف نمی کند مقایسه کنید می بینید علم و دانش عمیق و عظیمی بر این جهان حاکم است که از حد درک و فهم ما خارج است. اسلام همیشه در قرآن و از طریق پیام آوران خود بر اهمیت علم و دانش تاکید کرده است.

اهمیت علم و دانش در نهج البلاغه

امام علي(عليه السلام) در حکمت 205 «نهج البلاغه» درباره اهميت «علم و دانش» مى فرمايد: (هر ظرفى بر اثر قرار دادن چيزى در آن از وسعتش كاسته مى شود؛ مگر پيمانه علم كه هرقدر از دانش در آن جاى گيرد وسعتش افزون مى گردد!)؛ «كُلُّ وِعَاءٍ يَضِيقُ بِمَا جُعِلَ فِيهِ إِلَّا وِعَاءَ الْعِلْمِ، فَإِنَّهُ يَتَّسِعُ بِهِ». در اینجا اما علی (ع) به نکته بسیار مهمی اشاره کرده نشانه رشد تصاعدی علم و دانش با کسب آن است. پیامبر اکرم در حدیثی خود را شهر علم و امام علی (ع) را در علم می داند. امام علی که خود عالمی کامل بود و به سرمنشاء علم و دانش الهی دسترسی داشت تاکید بسیار زیادی بر علم اندوزی و کسب دانش داشت.

اهمیت علم و دانش در جامعه

کسب علم و دانش می تواند بر روحیه جمعی و فرهنگ جامعه نیز تاثیرگذار باشد. اگر جامعه ایران را در 50 سال پیش و اکنون که اکثریت جامعه به خصوص جمعیت جوان دارای مدارک دانشگاهی هستند مقایسه کنید خواهید دید که تاثیر علم و دانش بر تفکر جمعی و کیفیت زندگی در جامعه تاثیر بسیار زیادی داشته و فضاهای منفی و تاریکی که در قدیم بر جامعه حاکم بود تا حد زیادی ترمیم شده است. با این مقایسه می توان به راحتی اهمیت علم و دانش در جامعه را درک و لمس کرد. با افزایش این میزان آگاهی جمعی می توان فرهنگ جامعه را بیش از پیش بهبود داد و به سمت آزادی و احترام به قانون و حوقق همنوع پیش برد.

مقاله درباره علم و دانش

اگر به دنباله مقاله درباره علم و دانش می باشید ما بالای این صفحه انواع مقالات در زمینه علمی، درسی، دانشگاهی، مشاوره تحصیلی، کنکور و نمونه سوالات امتحانات و آزمون های مختلف را آورده ایم. برای مطالعه و دانلود این مقالات می توانید به بالای همین صفحه بروید و به این مقالات جامع و دقیق دسترسی داشته باشید.

مقاله درباره اهمیت علم و دانش

در این بخش از مقاله درباره اهمیت علم و دانش به حدیث و اشعار متنوعی در این باب می پردازیم. پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات و جزئیات بیشتر در مورد اهمیت علم و دانش به ادامه مقاله  مراجعه کنید.

حدیث در مورد اهمیت علم و دانش

در این بخش احادیثی گهربار درباره علم و دانش از پیامبر اکرم، امام علی (ع) و امام صادق (ع) را آورده ایم.

قال رسول الله صلى‏ الله‏ عليه ‏و‏آله :

خَيرُ الدُّنيا وَالآخِرَةِ مَعَ العِلمِ وَشَرُّ الدُّنيا وَالآخِرَةِ مَعَ الجَهلِ؛

خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى.

(بحارالانوار، ج79، ص170)

امام صادق (سلام الله علیه) :

لَستُ اُحِبُّ أن أرَى الشّابَّ مِنكُم إلاّ غادِياً في حالَينِ: إمّا عالِماً أو مُتَعَلِّماً.

دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم: دانشمند يا دانشجو.

(امالی طوسی ص303)

قال على عليه ‏السلام :

زَكاةُ العِلمِ بَذلُهُ لِمُستَحِقِّهِ وَإجهادُ النَّفسِ فِى العَمَلِ بِهِ؛

زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آنند و كوشش در عمل به آن است.

(غرر الحکم و درر الکلم،ص391)

شعر در مورد اهمیت علم و دانش

اهمیت علم و دانش به قدری است که شاید بتوان گفت عمده شاعران بزرگ در مورد اهمیت علم و دانش و دوری از جهل اشعار ارزشمند و زیبایی را سروده اند. فردوسی بزرگ می گوید: زگهواره تا گور دانش بجوی. در این بخش یکی دیگر از اشعار زیبایی فردوسی را در مورد علم و دانش می خوانیم.

چه گفت آن خردمند مرد خرد

که دانا ز گفتار از بر خورد

کسی کو خرد را ندارد ز پیش

دلش گردد از کرده خویش ریش

به گفتار دانندگان راه جوی

به گیتی بپوی و به هر کس بگوی

ز هر دانشی چون سخن بشنوی

از آموختن یک زمان نغنوی

چو دیدار یابی به شاخ سخن

بدانی که دانش نیاید به بن

تحقیق در مورد اهمیت علم و دانش

اگر به دنبال تحقیق در مورد اهمیت علم و دانش می باشید ما در این صفحه علاوه بر مقالات متنوع در مورد علم و دانش مطالب مفیدی را نیز ارائه داده ایم که می تواند برای شما مفید باشد. کپی کردن از این صفحه آزاد می باشد و می توانید با خیال راحت مطالب این صفحه را برای تحقیق و انشاء مدرسه استتفاده کنید. در ادامه با اهمیت علم و دانش با ما همراه باشید.

انشاء در مورد اهمیت علم و دانش

در این بخش نمونه ای از یک انشاء در مورد اهمیت علم و دانش را آورده ایم. شما نیز می توانید با مطالعه این انشاء و گرفتن ایده از خلاقیت خود استفاده کنید و سعی کنید یک انشاء مشابه برای خود بنویسید. در ادامه با انشاء در مورد اهمیت علم و دانش با ما همراه باشید.

هیچ پرنده ای نمی تواند علم و دانش آسمانی با این همه بام بی تکیه گاه را دریابد و در آن سیر کند. علم و دانش چراغی پر نور که اگر خوب دقت کنیم می تواند همه راه را برایمان روشن کند تا بتوانیم از خودشناسی به خدا شناسی برسیم. می توانیم تمام موجوداتی که در اطراف ما هستند را درک کنیم و هدف از خلقتشان را هم دریابیم و بفهمیم که هیچ موجودی بی سبب و بیهوده خلق نشده است.

علم و دانش توشه است تا راه را گم نکینم، افرادی بسیاری هستند که پای در راه شناخت خدا و پدیده های جهان می گذارند، ولی چون خدا را در کنار خود و علم ندیدند، گمراه شدند، مانند کسانی که علم را برای کشتار و بمب و آزار مردم به کار بردند و موشک و بیماری و بدبختی آفریدند و بشریت را درگیر کردند. انسان مخلوقی است که علمش در راه خدمت به خلق باشد و انسانیت این است که دانش را چراغ کنی تا راه گم نشود، وگرنه علم بی خدا خطر ناک خواهد شد.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *